Posiadasz sklep internetowy postawiony na WooCommerce? Klient złożył zamówienie? Widzisz status zamówienia „wstrzymano” i nie wiesz co dalej?
Przy pierwszym zamówieniu w sklepie internetowym każdy Admin czuje się zagubiony. Szczególnie, gdy wcześniej nie obsługiwał sklepu internetowego zbudowanego na WordPress. Żeby nam wszystkim w przyszłości było łatwiej, opiszę jak obsługiwać statusy zamówień w WooCommerce.
Statusy zamówień
Każde zamówienie posiada swój status. Status zamówienia informuje o etapie zamówienia, zaczynając od „w toku” i kończąc na „zakończone”. Stosowane są następujące statusy zamówień:
- wstrzymano – oczekuje płatności – stan magazynowy zmniejszony, ale trzeba potwierdzić płatność,
- w toku – zamówienie otrzymane (niezapłacone),
- przetworzono – płatność otrzymano i stan magazynowy został zmniejszony – zamówienie czeka na realizację (zakończenie),
- zakończono – zamówienie zakończone i kompletne – nie wymaga dalszych działań,
- nieudane – płatność nie powiodła się lub została odrzucona,
- odwołano – odwołane przez admina lub klienta – nie wymaga dalszych działań,
- zwrócono – refundowane przez admina – nie wymaga dalszych działań.
Klient złożył zamówienie
Wiemy już za co odpowiedzialne są statusy zamówień, teraz czas poznać ich praktyczne zastosowanie i działanie. Opiszę to krok po kroku, od momentu złożenia zamówienia przez Klienta, aż po wysłanie towaru pod wskazany przez Klienta adres :)
Klient złożył zamówienie:
- na liście zamówień pojawia się nowe zamówienie o statusie: wstrzymano,
- sklep automatycznie wysyła mail do klienta (przykładowa treść): Twoje zamówienie zostało przyjęte i jest przetwarzane. Poniżej znajdują się szczegóły zamówienia. Prosimy o wpłatę bezpośrednio na nasze konto bankowe. Proszę użyć numeru zamówienia jako tytuł płatności. Twoje zamówienie nie zostanie wysłane dopóki wpłata nie zostanie zaksięgowana na naszym koncie.
Admin widzi zamówienie i potwierdza, że je widzi :)
- Admin zmienia status zamówienia na: w toku,
- zmiana statusu jest widoczna na liście zamówień,
- sklep tym razem nie wysyła żadnego maila do Klienta.
Admin widzi na koncie bankowym wpływ od Klienta, w związku z czym szykuje towar do wysyłki:
- Admin zmienia status na: przetwarzane,
- zmiana statusu jest widoczna na liście zamówień,
- sklep automatycznie wysyła mail do Klienta (przykładowa treść): Twoje zamówienie zostało przyjęte i jest Przetwarzane.
Admin wysłał towar do Klienta:
- Admin zmienia status na: zakończono,
- zmiana statusu jest oczywiście widoczna na liście zamówień,
- sklep automatycznie wysyła mail do Klienta (przykładowa treść):
- mail posiada w tytule informację: Twoje zamówienie jest zrealizowane,
- w treści maila znajduje się informacja: Twoje zamówienie zostało zakończone, poniżej szczegóły zamówienia.
UWAGA: automatyczne wysyłanie maili działa, jeżeli w ustawieniach sklepu internetowego WooCommerce włączyliśmy odpowiedzialne za to opcje: WooCommerce > Ustawienia > zakładka E-maile > ustawiamy opcje kolejno dla każdego etapu realizacji zamówienia.
Klient nie zapłacił, zrezygnował lub zabrakło towaru w sklepie internetowym
W przypadku, gdy nie może dojść do realizacji zamówienia, Admin może zmienić status na: nieudane, odwołano, zwrócono – zgodnie z wcześniejszym opisem statusów. Jak zwykle po zmianie statusu, na liście zamówień również status przy zamówieniu ulegnie zmianie i będzie pokazywać obecny etap realizacji zamówienia.
Podsumowanie
Sklep internetowy postawiony na WooCommerce to bardzo dobre rozwiązanie: bardzo wiele możliwości konfiguracji, raporty sprzedaży, obsługa płatności. Obsługa sklepu po zapoznaniu się z jego możliwościami stanie się prosta i przyjemna.