Nie jest żadną tajemnicą, że w projektowaniu stron internetowych panują określone trendy, które regularnie ulegają przemianom. Aktualnie strona www musi zarówno odpowiadać współczesnym potrzebom użytkownika jak i być intuicyjna w obsłudze. Co było modne kilka lat temu, obecnie wydaje się być kompletnie nieprzyjazne dla internauty. Teraz modne są minimalizm, jasne barwy i dbanie o każdy detal na stronie internetowej. Do takich detali należy zaliczyć główną nawigację strony.
Nawigacja strony internetowej
Menu ma ogromne znaczenie na postrzeganie strony przez internautów – może zarówno uatrakcyjnić stronę, jak i ją skomplikować. Projektanci stron wpasowują paski menu już nie tylko przy górnej krawędzi, Spotyka się coraz częściej strony, gdzie pasek menu jest „przyklejony” do bocznych, a nawet dolnych krawędzi ekranu. Dzięki temu podczas przewijania strony menu jest zawsze pod ręką. To wygodne, bo nie ma konieczności powrotu na sam początek strony, gdy chcemy przejść do innej podstrony.
Najlepszym przykładem podążania za trendami jest ikona menu, znana na całym świecie jako „hamburger menu”. Jest to rozwiązanie estetyczne, nawiązujące do minimalistycznego podejścia do designu i jednocześnie oszczędzające miejsce – menu jest niewidoczne podczas korzystania ze strony www, ale po naciśnięciu ikonki natychmiast się pojawia. Gdy dodamy ciekawą animację, działającą po najechaniu kursorem lub po kliknięciu w ikonkę, możemy zaskoczyć i zarazem zainteresować użytkownika strony internetowej.
Hamburger menu
Ikona hamburgera jest niekwestionowanym liderem w ukazywaniu użytkownikom ukrytego menu. To ona występuje na wszystkich znanych portalach internetowych, stronach desktopowych i mobilnych, a także w aplikacjach. Dzisiaj ta ikona kojarzy się większości użytkowników z funkcją menu, jaką za sobą kryje. Niektóre firmy dodają do znanej ikonki napis menu – pomaga to mniej obeznanym z internetem użytkownikom w korzystaniu ze strony www.
Zaletą prostego menu jest jego łatwiejsze przystosowanie do do urządzeń mobilnych. Bardzo często ułożenie ikon oraz wszelkich przycisków powstaje z myślą o smartfonach i tabletach. Hamburger menu jest funkcjonalne właśnie niezależnie od wielkości monitora, na jakim użytkownik przegląda stronę – sprawdza się zarówno na wielkim monitorze czy na smartfonie.
Historia hamburger menu
Ikona hamburgera nie jest niczym nowym. Została zaprojektowana w latach 80. przez Norma Coxa, współzałożyciela i dyrektora spółki projektowej Cox&Hall działającej od 1983 roku. Wcześniej Norm pracował jako projektant w firmie Xerox i to na potrzeby pierwszego graficznego interfejsu użytkownika (Xerox “Star”) zaprojektował znaną na cały świat ikonkę.
Standard
Zwiększone rozpowszechnienie hamburger menu można obserwować od 2010 roku, kiedy to została zastosowana na Facebook’u. Wiele osób ma z nią problem, uważa że jest niezrozumiała, ale jak dotąd nie pojawiły się sensowne alternatywy. Wygląda na to, że ikona hamburger menu będzie, o ile już nie jest,rozpoznawalnym symbolem pokazującym “więcej opcji” i de facto wizualnym standardem ukrytych menu.